Jorian studeert voor Accountant AA en werkt als Relatiebeheerder bij Lansigt, hij geeft je graag inzicht in één van zijn werkdagen.
“Vaak begin ik de dag met het checken van mijn mail. Nadat ik dit gedaan heb stap ik in de auto om een klant te bezoeken. We nemen samen de cijfers door en praten bij over allerlei ontwikkelingen bij de klant. Tijdens dit gesprek komt ter sprake dat mijn klant over een aantal jaar wil gaan stoppen, hij vraagt mij of wij hem namens Lansigt willen begeleiden bij zijn overname. Ik vind het erg leuk om de klant hierbij te helpen, in combinatie met de andere specialisten op kantoor. Omdat bij een overname veel te bespreken is maak ik direct een nieuwe afspraak om hier dieper op in te gaan.
Na het gesprek bij de klant rijd ik naar kantoor. Een van de assistent accountants wil graag samen kijken naar een ingewikkelde casus. We nemen de casus samen door en sparren over verschillende scenario’s die hierbij mogelijk zijn. Leuk om ook anderen te kunnen helpen ontwikkelen!
Inmiddels is het alweer lunchtijd! We hebben vandaag broodjes besteld dus het is gezellig druk voor de lunch. Binnenkort hopen 20 collega's een halve marathon te lopen dus hier wordt uitvoerig over gepraat. Uiteraard wordt er ook aan mij gevraagd of ik hierbij wil aansluiten.
De gezelligheid van de kantine verruil ik weer voor mijn bureau en neem ik een half uur de tijd om een overleg voor te bereiden. Tijdens dit overleg met de accountant, assistent accountant, fiscalist en loonspecialist bespreek ik de actualiteiten die spelen bij de klant die ik vanochtend bezocht heb. Tijdens dit overleg bespreken we de aandachtspunten, risico’s en (nieuwe) wet- en regelgeving die op de klant van toepassing is. Ook leg ik de voorgenomen overdracht van de klant voor, zodat we samen de actie- en adviespunten voor het geplande vervolggesprek kunnen formuleren.
Na het overleg beoordeel ik het door de assistent accountant gemaakte verslag en deel ik deze met de betrokken collega's. Ik loop gelijk langs een collega van fiscaal om de status op te vragen van een andere casus die uitstaat. Hierna bel ik nog een aantal klanten terug die ik heb gemist door de verschillende overleggen. Aan het einde van de werkdag stuur ik de definitieve jaarstukken naar het secretariaat voor afronding en daarna is het tijd om lekker naar huis te gaan.”