Laura van Saarloos werkt al drie jaar bij Lansigt en volgt de studie om AA-accountant te worden. Sinds januari 2022 is ze Gevorderd Assistent Samenstel en rekent ze graag aan prognoses om mee te denken over de toekomst van de klant. “Ik hoop ook meer ongevraagde prognoses te maken. Het kost even tijd, maar het is superleuk, leerzaam en heel nuttig voor de klant.”
De afgelopen drie jaar heeft Laura haar werkzaamheden steeds uitdagender zien worden. Ze begon met relatief eenvoudige jaarrekeningen, maar heeft inmiddels ook te maken met consolidaties voor grotere ondernemingen, posten zonder onderbouwing of overnames met ‘goodwill’. Ze heeft er veel plezier in. “Ik kan niet meer stoppen. Ik heb zelf recent een huis gekocht en dat ook tot op de cent uitgerekend,” lacht ze.
Behalve in complexe berekeningen, is Laura ook gegroeid in haar rol als adviseur. “Ik heb zelf meer vertrouwen en krijg ook meer vertrouwen van Lansigt en van de klant. Die weet mij makkelijker te vinden, ook met vragen buiten de jaarrekening om. Kan hij zijn auto bijvoorbeeld beter zakelijk of privé aanschaffen? En is het verstandig om van haar bedrijf te lenen? Het is leuk om de directe vraagbaak te zijn.”
Prognose maken
Een van de dingen die Laura erg leuk vindt om te doen, is het maken van prognoses. Dit doet ze bijvoorbeeld als een bedrijf moet worden overgedragen naar een volgende generatie. Dat gebeurt regelmatig, want Lansigt heeft veel familiebedrijven als klant. Er komen bij zo’n prognose allerlei aspecten bij kijken. “Stel, het bedrijf is 3 ton waard en de kinderen gaan dat betalen met een lening bij hun ouders. Blijft er dan genoeg vermogen over voor de ouders? En wat is een realistische termijn voor de terugbetaling? Dat hangt natuurlijk af van het succes van het bedrijf.”
Om dat succes in beeld te brengen bekijkt Laura de cijfers uit het verleden en trekt de trends door naar de toekomst. “Een uitschieter in een jaar met een bijzonder grote opdracht filteren we er bijvoorbeeld uit. Het lastige is dat je nooit weet of je alles hebt meegewogen. Voor de zekerheid gaan we daarom uit van een minder mooi scenario. Dan kan het alleen maar meevallen.” Vervolgens werkt Laura nauw samen met de andere specialisten binnen Lansigt: ze legt de prognose voor aan de Relatiebeheerder en er wordt contact opgenomen met een fiscalist van Lansigt om te overleggen wat de beste aanpak is voor de verkoop.
Geleerd vooruit te kijken
Accountants denken vaak nog te veel in het verleden, vindt Laura, en daar hebben klanten minder aan dan een prognose voor de toekomst. “Ik kijk zelf ook anders naar de cijfers dan toen ik begon: niet hoe het was, maar naar wat kan. Dan stel je automatisch vragen waardoor je een bedrijf beter leert kennen.” Natuurlijk is de historie wel nodig om een goed advies te geven, maar door het gesprek stap je van de cijfers af en wordt het persoonlijker. “En wat je hoort tijdens zo’n gesprek, geeft weer inspiratie voor advies aan andere klanten.”
Als Junior Relatiebeheerder wil Laura straks nog sterker die adviesrol pakken. “Ik begeleid zo nu en dan beginnend assistenten en dat geeft mezelf ook wat meer tijd voor ingewikkelde zaken. Hopelijk betekent dat dat ik nog meer prognoses kan maken!”