Frank van Rijn runt sinds 24 jaar Smederij van Rijn in Hazerswoude-Rijndijk. Hij ontwikkelde een voersysteem waarmee geitenhouders hun geiten individueel kunnen voeren. Een bijzondere ondernemer met een bijzonder product, en daar hoort een bijzonder verhaal bij. Relatiebeheerder Corry de Korte vertelt hoe ze Smederij van Rijn heeft benaderd en wat de werkzaamheden voor deze klant zo bijzonder maken.
Uniek voersysteem
Het voersysteem van Smederij van Rijn is een vinding in de markt. Frank van Rijn: “Geiten doen het goed, die markt is in opkomst. Individueel voeren is belangrijk, want ze worden snel dik en een vette geit levert minder melk.”
Gelijk een klik en overeenstemming
Corry, 44 jaar, werkt inmiddels 12 jaar met veel plezier bij Lansigt. Ze is op haar 19e begonnen op een accountantskantoor en zit dus al ruim 25 jaar in het vak. “De opleiding heb ik in de avonduren gedaan en daardoor liepen praktijk en theorie gelijk op. Het is pittig, maar ik kan het iedereen aanbevelen.”
Corry heeft Frank van Rijn op een bijzondere manier overtuigd om klant te worden bij Lansigt. “Een jaar of zes geleden spoorde onze vennoot Jan van Ginkel mij aan om met Frank een offertetraject in te gaan. Dat was voor mij wel even een hobbel die ik over moest, maar toen ik daar met een offerte op de stoep stond was Frank zo enthousiast over de vormgeving daarvan, dat er gelijk een klik en overeenstemming waren.”
Het voorblad van de offerte was vormgegeven met afbeeldingen van werk van Frank van Rijn en projecten van Lansigt. “Dat vond Frank zo leuk! Zo’n start is natuurlijk wel vrij uniek. En uiteraard moet je het daarna wel waarmaken door goed werk te leveren.”
“Die mensen zijn gewoon kneitergoed in wat zij doen.”
En dat doet Corry. Frank van Rijn vertelt: “Iemand vertelde mij eens dat als je iemand aanneemt, je ervoor moet zorgen dat deze ergens beter in is dan jij. Daarom zit ik bij Lansigt. Die mensen zijn gewoon kneitergoed in wat zij doen.''
Corry: “Wat leuk dat hij dat zegt. Ik zorg gewoon dat mijn klanten tevreden zijn. De basis moet op orde zijn en dan kun je verder sparren over onderwerpen die we binnen Lansigt onder de zogenaamde ondernemersfocus scharen. Zo kom je dichtbij de ondernemer en gaat het veel verder dan cijfers en belastingaangiften.”
Meedenken met de klant en een vertrouwensband kweken
“Je denkt mee over waar de klant het verdient, of juist verliest. Waar ligt hij wakker van? En welke risico’s ziet hij, welke zie ik? Wat zien we over het hoofd? Frank heeft nu vier medewerkers, daar zal hij echte lange termijn zaken en de visie op de toekomst niet uitgebreid mee bespreken. Dat doe ik dan met hem.”
Het ontwikkelen van een vertrouwensband is daarbij heel belangrijk. “Je moet je kunnen inleven, je werk met betrokkenheid doen en belangstelling tonen. Zo’n ondernemer is trots op zijn bedrijf. Het is dus de kunst om de juiste gesprekspartner te zijn.” Maar, vervolgt Corry: “Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor! Met op het juiste moment even bellen kom je al een heel eind.”
Uitdagende inhoudelijke vraagstukken
Los van de wat meer gebruikelijke werkzaamheden, zoals het opstellen van de jaarrekening en het werven van een administratieve medewerkers, brengt een klant als Frank van Rijn een paar bijzondere, uitdagende vraagstukken met zich mee.
Het voersysteem dat hij heeft ontwikkeld was compleet nieuw. Het maakt geiten gezonder en zorgt voor minder milieubelasting. Corry: “Je hebt het dus over een stukje MVO dat hieraan ten grondslag ligt. Onze gedachte daarbij was: als je zo goed bezig bent, dan moeten daar in deze maatschappij tegemoetkomingen voor zijn. Dus, Frank is aan de ene kant jaren bezig om dat systeem te ontwikkelen en optimaliseren. En wij, aan de andere kant, zijn continu op zoek naar mogelijkheden op het gebied van subsidie en fiscale voordelen.”
Fiscale faciliteiten en innovatiebox-traject
Zo heeft Frank van Rijn mede door hulp van en gesprekken met Lansigt diverse subsidies en belastingkortingen weten te realiseren. “Het voerstation valt bijvoorbeeld vanaf 2019 in de zogenaamde milieu-investeringsaftreklijst. Wanneer een geitenboer zijn station koopt, krijgt deze een extra fiscale faciliteit.”
Ook is Lansigt bezig geweest met het aanvragen van een toepassing van een WBSO- en innovatiebox-traject voor een korting op de loonbelasting en personeelskosten. Corry: “Dat is ook geregeld. De volgende stap is nu een korting op de winstbelasting te realiseren.”
Advies op verschillende vakgebieden
Allemaal trajecten waarbij de expertise van Lansigt gevraagd en gewenst is. De rol van Corry is daarin breed. Ze adviseert op verschillende vakgebieden en haakt waar nodig collega’s aan. “Belastingen, toekomst, opvolging, personeel, strategie. Noem maar op.”
Een heel bijzondere reis
Corry besluit: “Dit is een klant die het werk wel extra leuk maakt. En daarbij raakt het ook iets wat in de opleiding nog wel eens ontbreekt: het gaat niet meer over koude cijfers. Je maakt iets mee, je werkt mee aan het avontuur van de ondernemer. En dat is een heel bijzondere reis!”