Thijmen Ouwerkerk werkt nu een paar jaar bij Lansigt en elk jaar ziet hij zijn takenpakket groeien. Hij kan niet wachten op alles wat hij nog meer zal leren.
In 2021 vertelde Thijmen Ouwerkerk over zijn eerste jaren bij Lansigt en zijn promotie tot Gevorderd Assistent Audit. Het was even wennen om alle ballen hoog te houden, maar inmiddels spreekt hij zelfverzekerd over zijn werkzaamheden. Vooral bij klanten voor wie hij al langer werkt, ziet hij zijn groei. “Ik startte ondersteunend met het uitvoeren van de geplande werkprogramma’s, nu ga ik het gesprek aan en probeer mijn vinger achter de cijfers te krijgen.”
Enthousiast vertelt Thijmen over het Audit-proces, te beginnen met de dossiervoorbereiding, iets waar hij als Beginnend Assistent Accountant nog nauwelijks mee te maken had. Nu heeft hij er plezier in om tijdens de interim controles bij de klant langs te gaan en met de sales-afdeling te praten. “We onderzoeken wie de prijzen maakt, de facturen stuurt en of daar controle op is. Vervolgens kan ik bij de controle checken of inderdaad alle producten de juiste prijs hebben.”
In het voorjaar gaat Thijmen aan de slag met de eerste conceptcijfers. “De eerste bijzonderheden kom ik dan vaak al tegen. Ik pak het gevormde dossier erbij en check of het controleplan nog toereikend is. Ik pas de planning aan waar nodig en dan zijn we klaar voor de controle.”
Filteren van de cijfers
De puzzel gaat verder als Thijmen bij de klant op locatie is voor de controle. Daar spit hij door de cijfers om op zoek te gaan naar bijzonderheden. Er zijn een aantal posten die altijd onze aandacht krijgen. “De interpretatie van de post ‘voorzieningen’ is bijvoorbeeld aan schattingselementen onderhevig. Die post kan van alles bevatten: verwachte onderhoudskosten of dubieuze debiteuren Daar zit natuurlijk onzekerheid in, die we aan de hand van informatie die de klant aan ons verstrekt moeten kunnen onderbouwen.”
Is Thijmen eenmaal een opvallende post in de cijfers tegengekomen, dan bijt hij zich erin vast. “Als ik een bijzondere ontwikkeling in de cijfers zie, dan moet daar een reden voor zijn!”
Zelf checken
De leukste klanten zijn de klanten waar Thijmen vanaf het begin aan werkt. Daar ziet hij zijn eigen groei het sterkste terug: van ondersteunend werk naar zelfstandige controle en begeleiding van andere assistenten die betrokken zijn bij de opdracht. “Als ik het eerste jaar vragen ging stellen aan de klant, had ik soms moeite met doorvragen naar de kern van het onderwerp. Nu onderken ik zelf de verbanden tussen mijn verwachting en de output. Dit zorgt ervoor dat geen genoegen hoef te nemen met het antwoord van een klant. Dat is het leuke!”
Ook het terugkeren bij een klant helpt om een betere controle uit te voeren. “Ik heb heel veel geleerd, maar er is vast en zeker nog veel meer te leren,” lacht Thijmen. “Dat moet wel, want mijn collega’s vinden het na 30-40 jaar nog steeds leuk!”